Facebook Live biedt alle gebruikers sinds 2016 de mogelijkheid om live een video te delen op jouw persoonlijke nieuwsfeed (via smartphone) of bedrijfspagina. Sinds 22 maart 2017 kan je ook live streamen vanop een desktop of laptop! Een zeer geschikte tool om jouw doelpubliek snel en efficiënt te bereiken. Hierna volgen vier redenen waarom je Facebook Live zeker moet opnemen in je communicatiemix.

1. Bereik

Facebook is het meest gebruikte sociale mediakanaal in België: er zijn 6.200.000 geregistreerde gebruikers met België als woonplaats. Dit aantal stijgt maandelijks gemiddeld 5%. 4,3 miljoen Belgische gebruikers loggen dagelijks in op Facebook en spenderen er gemiddeld 1 uur en 25 minuten. Belgen zullen eerder items op Facebook liken, becommentariëren of delen dan zelf content te creëren.

Wanneer je een live video start op Facebook ontvangen alle volgers van jouw pagina een melding. Gezien Facebook via een ranking algoritme prioriteit geeft aan live video’s, zal deze video relatief bovenaan in de nieuwsfeed van je volgers zichtbaar zijn. Voeg daar heel wat extra ‘likes’ aan toe en jouw video bereikt veel nieuwe gebruikers buiten jouw netwerk. Facebook benut duidelijk de populariteit van live streaming, dat kan jij ook!

2. De kracht van online video

Je kan er niet meer naast kijken: video is everywhere! Wanneer we online surfen, spenderen we 1/3 van onze tijd aan het bekijken van video’s. Wereldwijd worden er dagelijks 4 miljard video’s bekeken op Facebook. Bovendien blijkt uit onderzoek dat video’s die op Facebook gepost werden, een groter bereik hebben en meer interactie voortbrengen dan een foto of tekstbericht.

Een online video kan jou helpen het vertrouwen te winnen van (potentiële) klanten. Door deze te delen op Facebook, stimuleer je de online conversatie en sta je open voor eventuele kritiek. 57% van de consumenten geeft aan meer vertrouwen te hebben in online aankopen na het bekijken van een video.

Omgekeerd toont onderzoek ook aan dat mensen, na het bekijken van een online demovideo, niet overgaan tot een aankoop wanneer:

  • de video onvoldoende de kenmerken van het product of de dienst toelicht.
  • de video van bijzonder lage kwaliteit is.
  • de video te lang duurt.

Een goede voorbereiding is dus een must.

3. Authentiek en veelzijdig

Live streaming brengt je rechtstreeks in contact met (potentiële) klanten. Het verhoogt de interactiviteit en je volgers zien live een persoon i.p.v. een merk of logo. Hierdoor geef je jouw merk een meer menselijk gelaat. Zeg nu zelf, wat onthoud je het meest: een artikel dat je online leest of een live video op Facebook waarbij je onmiddellijk een antwoord krijgt op jouw reacties.

Online surfers willen authenticiteit! Geen verknipte en gemonteerde promotiefilm, maar een live demonstratie of talkshow waarin je hen ongecensureerd laat kennismaken met jouw nieuwste producten of diensten. Gebruik Facebook live om veelgestelde vragen te beantwoorden of tips te delen met jouw fans. Dat gaat veel sneller dan het schrijven van een online blogpost.

Enkele mogelijkheden hoe je Facebook Live kan toepassen als bedrijf:

  • Organiseer een live testimonial of interview met medewerkers of klanten. Jouw merk groeit dankzij de mensen die er deel van uitmaken. Breng hen live en jouw likes zullen stijgen.
  • Gun jouw publiek een blik achter de schermen. Toon hoe het eraan toe gaat in jouw bedrijf of hoe een product wordt vervaardigd.
  • Stream een conferentie of seminarie live. Treed in interactie met volgers, beantwoord hun vragen en deel jouw kennis. Ook buiten de muren van jouw eventlocatie.

4. Eenvoud

Je hoeft geen technisch genie te zijn om Facebook live te gebruiken. In de mobile app van Facebook heb je standaard de optie om als individuele gebruiker een live video te starten waar en wanneer jij dat wenst: Klik bovenaan je nieuwsoverzicht op ‘Wat ben je aan het doen’. Klik op ‘Livevideo’. Typ iets over jouw livevideo en selecteer je doelgroep. Selecteer ‘volgende’ en klik vervolgens op ‘live gaan’.

Sinds 22 maart 2017 is het ook mogelijk om Facebook Live te gebruiken vanop je desktop of laptop. Facebook meldt dat de functie onmiddellijk te gebruiken is, maar vermoedelijk zal deze toch gefaseerd uitgerold worden. Voortaan zal je ook live video’s kunnen delen in groepen en op evenementenpagina’s.

Liever iets professioneler? Gebruik Open Broadcaster Software, een gratis open source tool die je toestaat om diverse parameters in te stellen voor een live video op Facebook of Youtube. Hierdoor kan je gebruikmaken van jouw webcam of een externe (professionele) camera.

Meer weten? Contacteer ons!

Bronnen:

http://bvlg.blogspot.be/2016/04/belgian-social-media-monitor-april-2016.html

https://www.digimedia.be/News/nl/19205/de-belgen-en-het-internet-een-complete-analyse.html

https://blog.hubspot.com/marketing/video-marketing-statistics#sm.00008qkrz1qm8eywxe214d8nvyr5v

http://www.bloovi.be/nieuws/detail/in-belgie-wordt-facebook-elke-dag-4-3-miljoen-keer-bezocht

https://www.socialbakers.com/blog/2367-native-facebook-videos-get-more-reach-than-any-other-type-of-post

https://www.dreamgrow.com/8-reasons-why-your-business-should-use-video-marketing/

http://www.dreamgrow.com/video-marketing/

Geef een reactie