U heeft er vast al eentje gespot, steeds meer lesgevers integreren video als een volwaardige leermethode in hun opleidingsonderdelen. Het is vaak een aanvulling op de klassieke gedrukte cursus en biedt mogelijkheden tot afstandsleren. Hoe begin je eraan en welk type video’s zijn hiervoor het meest geschikt?

Recent volgde ik de webinar ‘Exploring different video formats in MOOCs’ van de Media & Learning Association. In deze webinar deelden professoren Annemarie Zand Scholten (University of Amsterdam) en Deborah Arnold (University of Burgundy) hun ervaring over MOOC’s, Massive Open Online Courses. Dit zijn online cursussen die ‘vrij’ via het internet toegankelijk zijn voor een groot publiek. Zo’n cursus bestaat vaak uit een combinatie van video’s, teksten en cases. Die vrije toegang is relatief,  steeds meer aanbieders vragen inschrijvingsgeld. Dit maakt wel dat de kwaliteit van de MOOC’s stijgt. Vele hogescholen en universiteiten sprongen de voorbij maanden enthousiast op de kar: MOOC’s zijn hip.

Lesgevers experimenteren met de mogelijkheden van video als ondersteuning van hun lessen. Laat echter één ding duidelijk zijn: het integraal opnemen en online plaatsen van je hoorcollege is geen goed idee. Zeg nu zelf, ben jij bereid om 1,5 à 3 uur non-stop te kijken naar een lesopname?! Neen, een lesvideo moet kort en krachtig zijn: maximum 10 minuten. Leg binnen deze tijd je onderwerp op een bevattelijke en aantrekkelijke manier uit aan je publiek. Maak gebruik van tekeningen, voorwerpen of een krijtbord ter illustratie. Eén beeld zegt meer dan 1000 woorden.

De voorbereiding van een lesvideo is arbeidsintensief, gelukkig hoeft de financiële investering hier niet evenredig mee te zijn. Een kwalitatieve video kan al vanaf 695 euro.  De prijs varieert sterk, afhankelijk van het concept en de afwerkingsgraad.

Type video’s

Er bestaan diverse videoformaten en -concepten die je kan toepassen in je MOOC. De eerste is een animatievideo waarin een tekenaar het verhaal schetst op een wit stiftenbord (voorbeeld: ‘Science of Persuasion‘). Dit type video leent zich perfect tot het uitleggen van zeer complexe materies waarbij een visuele illustratie het achterliggende concept gemakkelijker laat begrijpen. Bij gebrek aan presentator kan je de video kort houden.  Voor dergelijke animatievideo’s investeer je vooral tijd in de preproductie en de montage. Budget: 5.000 tot 20.000 euro.

Een alternatief is een demonstratievideo waarbij je stap voor stap de kijker toelicht hoe hij het product dient te gebruiken (voorbeeld: ‘14-cup programmable coffeemaker‘). Zoom in op het onderdeel van het product dat je bespreekt. Dit kan zowel een fysiek toestel zijn als een softwareprogramma of dienst. Een demovideo dient als aanvulling (of vervanging) van de klassieke handleiding. Hier investeer je vooral tijd in de opnames. Budget: 1.500 à 4.000 euro.

Tot slot heb je ook talks of korte lesopnames waarbij een spreker in max. 10 à 15 minuten een onderwerp bespreekt, vaak ondersteund door een korte Powerpoint. Een mooi voorbeeld hiervan zijn de TED talks (voorbeeld: ‘One more reason to get a good night’s sleep‘). Hoewel de TED talks kunnen rekenen op heel wat technische ondersteuning (lees: financiële sponsoring), blijft het concept op zich sterk. Een vlotte spreker inspireert zijn publiek met een korte, boeiende presentatie. Dit videoconcept is, mijn inziens, het meest geschikte formaat als audiovisuele ondersteuning van je online cursus. Belangrijk aandachtspunt is de spreker: hij of zij moet een geoefend spreker zijn met een heldere uitspraak. Ik geef bewust nog een ander voorbeeld mee van een goede lesopname die hetzelfde principe hanteert, maar die wel gemaakt is met realistischere middelen: ‘Ontology, Epistemology and Methodology‘. Een headset microfoon en extra licht zou deze video verbeteren. De spreker gebruikt een stiftenbord ter ondersteuning waardoor vooral de voorbereiding tijdsintensief is. Budget: 800 à 1.200 euro.

Aandachtspunten

Tijdens de webinar ‘Exploring different video formats in MOOC’s’ werd meermaals aangehaald dat de spreker moet beschikken over een goede stem en variabele intonatie (vermijd de Donald Muyle stijl). Het gebruik van een AutoCue wordt sterk aangeraden zodat de video vlot kan worden opgenomen. Dit vergt wel wat voorbereidingswerk bij het uitschrijven van je teksten, maar je wint tijd bij de opnames. Een presentatie dient als ondersteuning en mag de video niet overheersen. Laat de spreker of lesgever voldoende in beeld komen, dit verhoogt de verbondenheid met de kijker.  Schakel geen acteur in. Je kijkers appreciëren de authenticiteit en de lesgever kent bovendien het verhaal en het bijhorende beeldmateriaal.

 

Bronnen:

http://association.media-and-learning.eu/portal/event/ml-webinar-exploring-different-video-formats-moocs

http://donaldclarkplanb.blogspot.co.uk/2013/02/youtube-another-moop-massive-open.html

 

 

 

Geef een reactie